Gravidyoga Välkommen “bara yoga”

Välkommen till den första veckan (av 4 veckor) i Gravidyoga Online. Här följer kursupplägg och tips på förberedelse.

Kursupplägg: Varje vecka har vi olika temaområden:

Vecka 1: Den fysiska kroppen: Asanas (positioner), kroppshållning, styrka och flexibilitet.

Vecka 2: Andningsövningar: pranayama och förlossningsförberedande andning.

Vecka 3: Mental förberedelse: Mindfulness och meditationsövningar.

Vecka 4: Förlossningsförberedelse: förlossningens faser, partnerns roll och massage.


Förberedelse inför yogaklasserna:

Vi vill rekommendera dig att skapa ett ställe där du känner dig trygg, hemma eller någon annanstans. Förbered en härlig plats där du kan yoga i lugn och ro. Stäng av telefonen.

Props/hjälpmedel som är härliga att ha på klasserna:

-Yogamatta

– Band (eller bälte/skärp)

– Yoga block (eller bok)

– Bolster (eller några kuddar)

– Ögonpåse (eller en scarf)

– Filt


Din Yogalärare under kursen

Camilla Strandmark kommer att guida dig genom denna gravidyogakurs. Hon är utbildad yogalärare inom flera olika discipliner (hatha, vinyasa, yin, restorative, pre-och postnatal gravidyoga, yoga för cancer (Y4C), mindfulnesslärare (MBSR) och Specialistsjuksköterska. Camilla har en gedigen medicinsk bakgrund efter att ha arbetat i 20 år som sjuksköterska med vidareutbildning inom 4 olika områden: anestsisjukvård, intensivvård, ambulanssjukvård och distriktssjukvård. Hon har arbetat i många år med nyblivna mödrar och bebisar på BVC (Barnavårdcentral).

“Jag har utövat yoga och mindfulness i många år, jag har själv 2 barn, två döttrar. Under mina graviditeter utövade jag gravidyoga och jag upptäckte då vilket fantastiskt verktyg det var under graviditeten och kanske framförallt under förlossningen! Jag kände att jag hade kontroll på situationen och asanas (kroppspositionerna) tillsammans med andningsövningar (pranayama) och mental fokus (mindfulness) hjälpte mig verkligen mycket. Jag gick flera gravidyogakurser under mina egna graviditeter”.

Det som fick mig att vilja bygga denna gravidyogakurs som en onlinekurs var att jag ville individanpassa gravidyogan så att den passar just dig. Som gravid är det viktigt att du yogar när du känner att du och din kropp vill det. Onlinekursen gör att du kan gå igenom de olika delarna i din egen takt när det passar dig men också framförallt gå tillbaka till de delar som du känner att du kanske vill repetera eller träna extra på beroende på var i din graviditet du är. Vi har byggt upp kursen med mycket godsaker som du som gravid kan behöva: mycket guidad yoga, flera olika andningstekniker, meditationer, kroppsscanning, visualiseringsövningar, forskningsöversikt, skrivövningar, yogamusik, partnerns roll, massage under förlossning, asanabibliotek och mycket mer. Återigen varmt Välkommen!


Välkommen till Gravidyoga

Varmt Välkommen till Gravidyoga Online. Du kan starta denna kurs när som helst i din graviditet. Själva kursen är 4 veckor lång och du har tillgång till allt material i 6 månader så att du kan gå tillbaka och använda de olika delarna som du vill under din graviditet. Kursen är linjärt uppbyggt, så du följer flödet i kursen och klickar igenom kursen vecka för vecka. Det är inte möjligt att öppna material som kommer längre fram i kursen, när du klickat i avsnittet som “markera som avklarad” -gul knapp, så öppnar sig nästa ämne. Rekommendationen är att göra alla övningar som finns i Vecka 1 under den första veckan, alla övningar som finns under Vecka 2 den andra veckan och så vidare.

Här följer kursupplägg och tips på förberedelse.

Kursupplägg: Varje vecka har vi olika temaområden:

Vecka 1 – Den fysiska kroppen: Asanas (positioner), kroppshållning, styrka, bäckenbotten och flexibilitet. Hormonella och fysiologiska förändringar hos gravida.

Vecka 2 – Andning: andningsfysiologi hos gravida, yogisk andning; pranayama och förlossningsförberedande andning, lustgasandning och andningsmeditation.

Vecka 3 – Mental förberedelse: Mindfulness och meditationsövningar, mudras (handställningar) och så skapar vi ett förlossningsbrev.

Vecka 4 – Förlossningsförberedelse: förlossningens faser, yogamusik, avslappning,  partnerns roll, massage och förlossningsförberedande gravidyogakompendium.

Asana bibliotek – Ett fullspäckat bild- och video bibliotek med positioner och övningar som vi går igenom i kursen. De är uppdelade efter utgångsposition; stående, alla 4, sittande och liggande. Här kan du söka efter positionsnamn eller effektområde. Detta kapitel ligger först i kursen för att du ska kunna ha tillgång till det under hela kursen. Om det är någon position du vill fördjupa dig i, undersöka hur du ska göra eller veta dess effektområden så kan du se det här.

 

Förberedelse inför yogaklasserna:

Vi vill rekommendera dig att skapa ett ställe där du känner dig trygg, hemma eller någon annanstans. Förbered en härlig plats där du kan yoga i lugn och ro. Stäng av telefonen eller sätt den på “stör ej”.

Props/hjälpmedel som är härliga att ha på klasserna:

-Yogamatta

– Band (eller bälte/skärp)

– Yoga block (eller bok)

– Bolster (eller några kuddar)

– Ögonpåse (eller en scarf)

– Filt


Din Yogalärare under kursen

Camilla Strandmark kommer att guida dig genom denna gravidyogakurs. Hon är utbildad yogalärare sedan många år, inom flera olika discipliner (hatha, vinyasa, yin, restorative, pre-och postnatal gravidyoga, yoga för cancer Y4C, mindfulnesslärare (MBSR) och Specialistsjuksköterska. Camilla har en lång medicinsk bakgrund efter att ha arbetat i 20 år som sjuksköterska med vidareutbildning inom 4 olika områden: anestesisjukvård, intensivvård, ambulanssjukvård och distriktssjukvård. Hon har arbetat i många år med nyblivna mödrar och bebisar på Barnavårdcentral.


“Jag har utövat yoga och mindfulness i många år, jag har själv 2 barn, två döttrar. Under mina graviditeter utövade jag gravidyoga och jag upptäckte då vilket fantastiskt verktyg det var under graviditeten och kanske framförallt under förlossningen! Jag kände att jag hade kontroll på situationen och asanas (kroppspositionerna) tillsammans med andningsövningar (pranayama) och mental fokus (mindfulness) hjälpte mig verkligen mycket. Jag gick själv flera gravidyogakurser under mina egna graviditeter”.


Det som fick mig att vilja bygga denna gravidyogakurs som en onlinekurs var att jag ville individanpassa gravidyogan så att den passar just dig. Som gravid är det viktigt att du yogar när du känner att du och din kropp vill det. Onlinekursen gör att du kan gå igenom de olika delarna i din egen takt när det passar dig men också framförallt gå tillbaka till de delar som du känner att du kanske vill repetera eller träna extra på beroende på var i din graviditet du är. Vi har byggt upp kursen med mycket godsaker som du som gravid kan behöva: mycket guidad yoga (45 minuter varje vecka), flera olika andningstekniker, olika meditationer, kroppsscanning, forskningsöversikt, skrivövningar, yogamusik, partnerns roll, massage under förlossning, asana-bibliotek och mycket mer.

Återigen varmt Välkommen!


Välkomst info + kontaktuppgifter (klickbar PDF-fil)