Oops...
Slider with alias slider 2 not found.

Upcoming Teacher Trainings

About Our School

Aenean auctor wisi et urna. Aliquam erat volutpat.
Duis ac turpis. Integer rutrum ante eu lacus.

Vivamus eget nibh. Etiam cursus leo vel metus. Nulla facilisi.
Aenean nec eros. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci
luctus et ultrices posuere cubilia curae.

READ MORE

What We Offer

Intensive Format

Mauris fermentum dictum magna. Sed laoreet aliquam leo. Ut tellus dolor, dapibus eget, elementum vel.

World Class Venues

Aenean auctor wisi et urna. Aliquam erat volutpat. Duis ac turpis. Integer rutrum ante eu lacus.

Experienced Staff

Aenean auctor wisi et urna. Aliquam erat volutpat. Duis ac turpis. Integer rutrum ante eu lacus.

Our Teaching Team

Aenean auctor wisi et urna. Aliquam erat volutpat.
Duis ac turpis. Integer rutrum ante eu lacus.

Vivamus eget nibh. Etiam cursus leo vel metus. Nulla facilisi.
Aenean nec eros. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci
luctus et ultrices posuere cubilia curae.

MEET OUR TEACHERS

What Students are Saying

Top Yoga Teacher Training Destinations

Explore most popular exotic destinations of yoga teacher trainings

Deepen and Enhance The Quality of Your Teachings

Vestibulum libero nisl, porta vel, scelerisque eget, malesuada at, neque. Vivamus eget nibh. Etiam cursus leo vel metus.

ENROLL NOW

Latest From The Blog

Featured
YOGA FÖR NYBÖRJARE – KURSSTART 1/2-2022

✨YOGA FÖR NYBÖRJARE✨

Det här är yogakursen för dig som är ny i yogans värld eller har yogat tidigare och nu vill prova på nya yogaformer.

Vi ses en gång i veckan under 5 veckors tid i vår mysiga yogalokal i centrala Eskilstuna (Gränsgatan 22D). Eller online om du föredrar det.

Begränsat antal platser på plats i studion!

Du behöver inte ha någon yogavana eller vara vig för att delta i denna kurs. Vi kommer att börja från början och yoga enkla, sköna yogaklasser.Vi provar på olika yogaformer, blandar teori med praktik, andningsövningar och avslappning.Vi kommer att testa på dessa olika yogaformer:

⭐️ YinYoga

⭐️ FlödandeYoga

⭐️ Mediyoga

⭐️ Restorativeyoga

⭐️ Mindfulnessyoga

Så varje gång vi ses kan du vara säker på att vi yogar ett längre pass, gör andningsövningar, har korta teoretiska avsnitt och avslappning.

Vi ses dessa Tisdagar:1/2 18:45-20:158/2 18:45-20:1515/2 18:45-20:151/3 18:45-20:158/3 18:45-20:15

Kursstart 1/2-2022 💫

Läs mer & boka HÄR

Varmt Välkommen önskar Camilla

Featured
Varför är yoga bra för dig som är Gravid?

Många vet säkert att yoga kan hjälpa gravida, men varför är det så bra egentligen?

Gravidyoga är speciellt anpassad yoga för dig som är gravid. Den är anpassad efter den gravida kroppen och de förändringar som sker i kroppen under en graviditet. Gravidyoga förbereder kroppen så optimalt som möjligt inför kommande förlossning och föräldraliv.

Vad säger forskningen om Gravidyoga?

Det finns mycket forskning som påvisar fördelarna med gravidyoga, både under graviditet, vid förlossning och tiden efteråt. De studier som gjorts har visat att utövandet av gravidyoga enbart för med sig positiva effekter för kvinna och foster.

De viktigaste fynden som visar varför Gravidyoga kan påverka den gravida kvinnan och fostret positivt är:

  • smärtupplevelsen under förlossningen kan mildras
  • förlossningsförloppet kan förkortas
  • ökad chans till naturlig förlossning
  • minskad risk för kejsarsnitt
  • minskad risk för medicinska interventioner under förlossningen
  • minskad risk för förlossningskomplikationer
  • minskad risk för prematurförlossning
  • kvinnan upplever oftast mindre graviditets-besvär
  • kvinnan upplever ökad kontroll under förlossningen
  • minskad risk för oro, ångest, depression,
  • minskad risk för post-partum depression
  • minskad stress och kortisolutsöndring
  • förbättrad sömn
  • påverkar immunförsvaret positivt
  • ökat välbefinnande

Gravidyogaonline är en webbkurs som du kan påbörja när du själv vill i din graviditet. Det är ett sätt för dig att ta del av yoga, andningsövningar, mentalförberedelse och förlossningsförberedelse tryggt hemifrån. Speciellt värdefullt just när vi inte vill vara i stora folksamlingar, riskera att träffa sjuka människor eller kanske inte har orken eller lusten att ta oss ut. Några deltagare har sagt att kursen är som att få gravidyogakurs, profylaktisk andningskurs och mindfulnesskurs, allt i en och samma kurs!

Kursen är 4 veckor lång, den innehåller veckovisa yogaklasser (45 minuter långa) med olika teman, flera olika förlossningsförberedande andningsövningar (pranayama och profylaktisk andning), avslappningsövningar, meditation, ett asana – bild och video bibliotek på de flesta yogapositionerna tydliga förklaringar,  utbildningsmaterial för den gravida kvinnan i form av aktuell forskning, info om vad som händer i kroppen, mental förberedelse (meditationer i form av ljudfiler), härlig yoga-musik, massage tips, förlossningsförberedande kompendium, tips för partnern och mycket mer.

Denna kurs är så mycket mer än bara gravidyoga! (Säger några av våra tidigare deltagare).

“Tack för gravidyogakursen! Det har varit en tid för mig att stärka mig själv och förbereda mig inför kommande förlossning. Rörelser och övningar har både gjort att min kropp har blivit starkare och mjukare. Jag känner mig trygg inför vad som komma skall”.

– Rebecca Eriksson Stockholm

Du har tillgång till webbkursen under 6 månader. Så att du kan anpassa, repetera och fokusera på det som känns viktigt för dig, där du är i din graviditet. Detta för att göra yogan så individanpassad som möjligt.

Vi rekommenderar att du först går igenom kursen under 4 veckor, bara följer det veckovisa flödet, sedan kan du gå tillbaka och använda materialet som du vill i 6 månader. Du behöver inte ha några förkunskaper i yoga, vi börjar från grunden och bygger vidare därifrån. Den här kursen passar både dig som är nybörjar-yogi och van-yogi.

Syftet med att ha tillgång till kursen under så lång tid är att du ska kunna styra gravidyogan så att den passar just dig! Kanske vill du fokusera extra på andningsövningarna närmare förlossningen? Kanske mer avslappning och mental förberedelse i början av förlossningen? Du lägger upp yogan som du vill.

💗

💗

🎉Just NU får du dessutom ett lyxigt Weleda kit med en Olja till alla mammor, Stretch mark oil 150ml och ett prova på kit till bebisarna som innehåller blöjcreme och babyolja när du köper Gravidyogaonline.

💗

💗

Innehåll Gravidyoga-online

⭐️ Asanas – kroppsliga positioner

⭐️ Pranayama – andningsövningar

⭐️ Dhyana – meditation

⭐️ Förlossningsförberedelse

Här kan du läsa mer om kursens hela innehåll https://yogamindonline.se/product/gravidyoga-online/

Din lärare under kursen


Camilla Strandmark
, är legitimerad specialistsjuksköterska, yogalärare, mindfulness lärare, coach och medicinsk akupunktör. Hon har 2 döttrar som yogades till världen⭐️

Camilla har många års erfarenhet från sjukvården med över 20 år som sjuksköterska. Hon är yogalärare med specialisering inom gravidyoga, yin, restorative, yoga för cancer, mediyoga och vinyasa.

Camilla har utövat meditation, yoga och mindfulnessträning under många års tid.

Fortlöpande genomgår hon vidareutbildningar i syfte att upprätthålla och ständigt höja sin kompetensnivå.

Hör gärna av dig till mig om du har några frågor eller funderingar om gravidyoga, webbkursen, coaching eller PT-Yoga:

Maila direkt här!

Namaste, TACK💗

Featured
Yoga för Cancer – en terapeutisk yogaform

Yoga för cancer eller onkologisk yoga är en yogaform framtagen till dig som genomgår eller genomgått cancer.

Du kan vara under behandling eller ha avslutat din behandling. Yogaformen är utformad för att stödja de fysiska, mentala och känslomässiga behov som cancer & dess behandlingar ofta för med sig. Så att du ska kunna läka, bygga upp din kropp och stärka ditt immunsystem.

Yogaformen är utformad för att stödja de fysiska, mentala och känslomässiga behov som cancer & dess behandlingar ofta för med sig. Så att du ska kunna läka, bygga upp din kropp och stärka försvaret mot återfall.

Praktiken, yogaklasserna är aktiva, vi jobbar med andetaget, rörelse och avslappning. Yogan fokuserar på att stimulera immunförsvaret genom rörelse, öka flexibiliteten och styrkan, minska oro och ångest samtidigt som den boostar vårat välmående.

Programmet Yoga for Cancer (Y4C) är framtaget av Tari Prister och detta är ett modifierat program för att passa i Sverige. Yoga är en säker metod för dig som vill börja röra på dig. Det kan också hjälpa vid många vanliga biverkningar som cancer och dess behandlingar kan ge: till exempel benskörhet, lymfödem, ärrvävnad, stelhet, nevropati, smärta, förstoppning, fatige, trötthet, oro, rädsla och mycket mer.

VAD GÖR YOGA FÖR CANCER?

⭐️ Bygger styrka & flexibilitet.

⭐️ Stärker immunförsvaret och ökar lymfatiska flödet.

⭐️ Minskar cancerrelaterad trötthet.

⭐️ Förbättrar sömnen.

⭐️ Minskar upplevelsen av cancerrelaterad smärta.

⭐️ Minskar risken för viktuppgång.

⭐️ Minskar oro, ångest och rädsla.

⭐️ Ökar benstyrkan (densiteten).

⭐️ Hjälper till att minska biverkningar såsom: lymfödem, förstoppning och neuropati.

⭐️ Ger dig som patient möjlighet att påverka din egen situation och bli delaktig i din läkning.

⭐️ Ökar välbefinnandet.

“Våra kroppar är designade för rörelse, när vi rör oss på ett hälsosamt sätt masserar vi våra organ inifrån, vi renar vår kropp, ökar flödet i cirkulationssystemet, andningssystemet och lymfsystemet”. 

Gratis Webinar Om Yoga för Cancer 1/10 12:00-13:00 Online

Vi vill bjuda in dig till ett gratis webinar där vi kommer att berätta om vad Yoga för Cancer (Y4C) är för något, dess fördelar och forskningsbakgrunden. Vi kommer också att prova på en kortare yogaklass tillsammans. För att få länken till webinaret anmäler du dig HÄR så skickas länken till din mail💫

Är du nyfiken på Yoga för Cancer eller vet någon som kan vara intresserad får du gärna kika in på vår webblats som du hittar här: https://yogamindonline.se/yoga-for-cancer/

Featured
MediYoga – En terapeutisk och läkande Yogaform

MediYoga är en terapeutisk, kvalitetssäkrad yogaform, en helhetsträning med fokus på fysiskt, mentalt och emotionellt välbefinnande. MediYoga sammanbinder de gamla yogiska redskapen med den moderna vetenskapen.

Forskning har visat att MediYoga har god effekt på bland annat stress, rygg-, hjärt- och sömnproblem, högt blodtryck, oro och ångest. Genom mjuka enkla rörelser, andningsövningar, djupavslappning, mantran och meditation aktiverar MediYoga kroppens självläkande system.

Den medvetna andningen går som en röd tråd genom alla yogapass, övningarna anpassas efter din förmåga just för stunden.

Mediyoga är en terapeutisk yogaform där vi utför rörelser, andningsövningar, meditationer och avslappning tillsammans med ögonsposition (drishti), ljud (mantra), handpositioner (mudra) och rotlås.

Mediyoga har alltid en tydlig struktur men med olika fokus för olika klasser, dessa huvudingridienser ingår i varje klass med olika dosering:

  •  Intoning
  • MediAndning
  • Fyisiska positioner & rörelser
  • Djupavslappning
  • Meditation
  • Uttoning

Oavsett om du är frisk eller sjuk kan du ha stor nytta och glädje av denna yogaform, som hjälper dig att skapa ökad hälsa, harmoni och balans i din vardag.

MediYoga passar dig som önskar få mer utrymme till att landa i dig själv och få ökad kontakt med dig själv. Övningarna är långsamma och inkännande, utan krav eller prestation. Kan utföras på golvet eller sittande på stol.

Vill du veta mer om mediyoga? Eller kanske hänga på vår 6 veckors kurs som startar den 16/9? Vi ses Torsdagar 19:30-20:30 6 veckor i sträck med start den 16/9. Den första veckan har vi en längre klass med introduktion till mediyoga.

Läs då mer och boka din plats här: https://www.bokadirekt.se/places/ujjayi-yoga-&-mindfulness-mbsr-26436

Frågor eller funderingar? Tveka inte att höra av dig!

Maila mig: camilla@yogamindonline.se

💗💗💗

Featured
Hur kan yoga hjälpa dig?

Yoga betyder på Sanskrit: Att oka samman. Att förena kropp och själ för att uppnå fullständig närvaro och upplysning. Yoga är så mycket mer än fysiska rörelser, det är i själva verket en väldigt liten del av vad yoga är. Yoga handlar om att hitta sin inre ro, att lära känna sig själv på djupet och utforska. Det hjälper oss att sänka vår stress och spänningar i kroppen. De tekniker som också är en del av yogan (förutom asanas (fysiska positioner) är: Meditation, Andningsövningar, Mindfulness, Avslappning, Mantran (sång), Mudras (handställningar). Den yogiska filosofin är också en viktig del inom yoga, den 8-faldiga vägen är grundfundamentet.

  1. Yama – Moralisk Disciplin
  2. Niyamas – Påbjudna praktiker
  3. Asana – kroppspositioner
  4. Pranayama – andningsreglering
  5. Prathyahara – Bortdragande från sinnet
  6. Dharana – koncentration
  7. Dhyana – meditation
  8. Samadhi – bliss, här och nu.

Hälsofördelarna med Yoga

Yoga har många positiva effekter på oss människor, här beskriver vi några av dem:

  • 🧚‍♂️ Yoga sänker blodtrycket och stresshormonet kortisol. Detta kan minska risken för hjärt-kärl sjukdomar.
  • 🧚‍♂️ Yoga gör att vi upplever mindre stress. Vi ökar vår koncentrationsförmåga och förbättrar minnet.
  • 🧚‍♂️ Yoga stärker immunförsvaret, och ökar det lymfatiska flödet.
  • 🧚‍♂️ Yoga minskar risken för depression och ångest och ökar det generella välmåendet.
  • 🧚‍♂️ Yoga bygger styrka och flexibilitet. Och stärker skelettet (bendensiteten).
  • 🧚‍♂️ Yoga påverkar sömnen positivt. Vi får lättare att somna och sover längre perioder.
  • 🧚‍♂️ Yoga kan hjälpa dig som har smärtproblematik, framförallt rygg och nacksmärta.

Vill du veta mer om hur yoga kan bli en del av din vardag?

– Kika in på vår webbplats: yogamindonline.se

Featured
Hitta din ultimata sittposition vid meditation🧘🏽‍♀️

Sittpositionen vid meditation är viktig. Mest för att vi vill att kroppen ska ge oss så lite intryck som möjligt då vi mediterar. Mindre viktigt vilken av positionerna vi väljer, bara sittställningen passar vår kropp.

Vi vill släppa fysiska förnimmelser (om de inte är vårat meditationsfokus förstås). Och istället rikta all vår uppmärksamhet till vårat inre och till det fokus vi valt för vår meditation. Vanliga fokusområden är: andningen, våra sinnen, mantran, visualiseringar eller öppen närvaro.

Stabil upprätt meditationsposition

Vi vill eftersträva att ha en stabil, upprätt meditationsposition, gärna få känslan av att vi kan vila i vår egen kropp. Ett snabbt sätt att bli medveten om vår kropp är att scanna oss igenom hela kroppen och leta efter spänningar som vi kan släppa på. Områden som är särskilt utsatta för spänningar är: käkar, mun, panna, axlar, nacke, säte och händer. Samtidigt som vi försöker släppa efter och vara tunga i kroppen så vill vi ändå sitta i en upprätt ”värdig” hållning.

Tekniskt kan Du kan välja att sitta på stol, kudde, bolster, pall eller yogablock med benen korslagda eller gränsle.

Hjälpmedel vid meditation

Du kan välja att sitta på en stol, meditationspall, yogablock eller kudde/bolster.

Om du sitter på en stol, se till så att båda fötterna är grundade i marken, verkligen känn underlaget. Glid fram något så att ryggen ej vilar mot ryggstödet. Känn in så att sittbenet är tungt ner i stolen. Grunden i sittpositionen är att låta höfterna vara högre upp än knäna. Detta för att få bäckenet att tippa lätt framåt och låta ryggen få sin naturliga svank.

Om du sitter på golvet är det av samma anledning bra att sitta på en förhöjning (kudde, bolster, vikt filt, yogablock eller pall). Vi vill låta höfterna vara högre upp än knäna. Så att bäckenet tippar lätt framåt och ryggen får sin naturliga svank.

Du kan sitta gränsle över ett bolster/kudde. Eller med benen korslagda i “easy pose“, eller “burmesisk position” (då hälarna kommer framför varandra och knäna brett isär).  Halv-eller hel lotus om det finns i din praktik. Se gärna till att ha mjukt underlag om du sitter på golvet. Vik gärna en vilt under dig så att sittben, ben och fotleder får vila mjukt.

Inta meditationsposition

Låt sittbenet sjunka tungt ner i underlaget. Ryggen får förlängas upp mot taket. Tänk dig att du har en krona på huvudet som drar dig uppåt, genom en tråd som du har längs med din ryggrad. Axlarna får sjunka ner från öronen så att avståndet mellan axlar och öron blir så långt som möjligt. Vi låter skulderbladen mötas bakom hjärtat. Så förlänger vi nacken genom att låta hakan komma något neråt, framåt bröstbenet. Händerna kan vila på knäna, låren eller i knät.

Om du vill kan du lägga en kudde i knät och låta händerna vila på dem för att avlasta armar och axlar. Ett härligt tips på placering av händerna är också att göra sig en “kängruficka” till händerna. Det gör du genom att göra en ficka av den nedre mudden (vänder den nedre delen ut-och-in) av din tröja där du låter händerna vila. Låt ögonlocken bli tunga. Stäng ögonen eller fäst blicken på en punkt snett framför dig i golvet, det som känns bäst för dig.

Hitta in i sittpositionen. Börja med att följa andetaget, låt varje inandning göra dig lång, få dig att växa upp mot taket och varje utandning får göra dig tung, sjunka ner i underlaget.

Utmaningar vid meditation

Många tycker att det är besvärligt till en början att sitta på golvet på grund av stelhet i höfter. Då rekommenderar vi att välja en sittposition som för dig känns bekväm. Men också ibland “utmana dig” med att sitta på golvet och då bulla upp med så många kuddar som du behöver under bäckenet för att få ner knäna lägre än höfterna. Det kan vara 5-6 kuddar till en början. Med tiden kommer du att kunna plocka bort kuddar och komma ner i en lägre nivå när din kropp vänjer sig vid meditationspositionen.

Om du behöver ändra position

Om du sitter i en meditationsposition som tar din uppmärksamhet av någon anledning, det kan till exempel vara en fot som sover eller ett knä som värker. Då finns det 2 alternativ som vi tipsar om. Det första är att låta det vara och bara stanna i sittpositionen, kanske styra andetaget just till den delen i kroppen. Acceptera känslorna och se vad som händer när du bara “är med upplevelsen”. Ytterligare ett sätt är att göra en medveten förflyttning. Gör i så fall en ordentlig positionsändring med en gång istället för att röra dig så lite som möjligt, det blir ofta något som får till följd att vi rör oss i små rörelser hela tiden och har svårt att hitta tillbaka till stillheten.

Hjälpsamma länkar:

Vill du prova att meditera med våra guidande ljudfiler kan du hitta dem via denna soundcloud – klickbar länk!

Vi har också två olika webbkurser i mindfulness meditation, du hittar dem via dessa länkar:

⭐️ Mindfulness meditation för nybörjare – 5 veckors onlinekurs. Starta när du vill och ha tillgång till kursen i 6 månader! För dig som inte mediterat tidigare och vill göra mindfulness meditation till en del av din vardag Klickbar länk!.

⭐️ Mindfulness meditation – fördjupningskurs – 3 veckors onlinekurs för dig som mediterat tidigare och nu vill ha stöd eller återta ditt praktiserande. Starta när du vill och ha tillgång till kursen i 6 månader! – Klickbar länk!

🧘🏽‍♀️