Nadi shodana eller växelandning är en pranyama, andnngsteknik inom yogan. Nadi betyder “kanaler eller energifält i kroppen” Shodana betyder “rening”. Så nadi shodana översätts ungefär till att rensa kanalerna, syftet är att syresätta kroppen och lugna andetaget vilket kan sänka stresspåslag. Man säger att växelandning kan balansera vårat nervsystem. Behöver vi lugn kan tekniken hjälpa oss att stressa ner, behöver vi energi kan vi känna oss energifyllda efteråt. Tekniken kan vara väldigt bra vid graviditets-illamående.

Växelandning – instruktion

Sätt dig i en för dig bekväm position på en stol, kudde eller pall (se instruktioner i tidigare kapitel “sittställning vid andningsträning och meditation” om du behöver vägledning). Låt båda dina händer landa ner på knäna eller låren så de får vila, öppna händerna upp mot himlen. Börja med att känna in din rotning, din kontakt med underlaget under dig. Känn in och rikta din uppmärksamhet till bebisen i magen. Följ några av dina vanliga omanipulerade andetag. Några hela in – och utandningar. Ta ett djupt andetag in och andas ut långsamt genom munnen.

Nästa inandning stäng hö hand och öppna vä hand – andas in. Håll andetaget i pausen så länge det känns behagligt och stäng båda händerna.