Featured

Yoga betyder på Sanskrit: Att oka samman. Att förena kropp och själ för att uppnå fullständig närvaro och upplysning. Yoga är så mycket mer än fysiska rörelser, det är i själva verket en väldigt liten del av vad yoga är. Yoga handlar om att hitta sin inre ro, att lära känna sig själv på djupet och utforska. Det hjälper oss att sänka vår stress och spänningar i kroppen. De tekniker som också är en del av yogan (förutom asanas (fysiska positioner) är: Meditation, Andningsövningar, Mindfulness, Avslappning, Mantran (sång), Mudras (handställningar). Den yogiska filosofin är också en viktig del inom yoga, den 8-faldiga vägen är grundfundamentet.

  1. Yama – Moralisk Disciplin
  2. Niyamas – Påbjudna praktiker
  3. Asana – kroppspositioner
  4. Pranayama – andningsreglering
  5. Prathyahara – Bortdragande från sinnet
  6. Dharana – koncentration
  7. Dhyana – meditation
  8. Samadhi – bliss, här och nu.

Hälsofördelarna med Yoga

Yoga har många positiva effekter på oss människor, här beskriver vi några av dem:

  • 🧚‍♂️ Yoga sänker blodtrycket och stresshormonet kortisol. Detta kan minska risken för hjärt-kärl sjukdomar.
  • 🧚‍♂️ Yoga gör att vi upplever mindre stress. Vi ökar vår koncentrationsförmåga och förbättrar minnet.
  • 🧚‍♂️ Yoga stärker immunförsvaret, och ökar det lymfatiska flödet.
  • 🧚‍♂️ Yoga minskar risken för depression och ångest och ökar det generella välmåendet.
  • 🧚‍♂️ Yoga bygger styrka och flexibilitet. Och stärker skelettet (bendensiteten).
  • 🧚‍♂️ Yoga påverkar sömnen positivt. Vi får lättare att somna och sover längre perioder.
  • 🧚‍♂️ Yoga kan hjälpa dig som har smärtproblematik, framförallt rygg och nacksmärta.

Vill du veta mer om hur yoga kan bli en del av din vardag?

– Kika in på vår webbplats: yogamindonline.se

Leave a comment

Lämna ett svar

Your email address will not be published. Required fields are marked (required)